Generelle vilkår for NG Secure AS
Følgende vilkår gjelder for tjenester som utføres av NG Secure AS, med mindre annet er skriftlig avtalt:
1.0 NG Secures tjenester
NG Secure skal utføre sine tjenester i samsvar med relevante lover og forskrifter, og
iht. de betingelser som fremgår av NG Secures avtale med kunden.
NG Secure skal levere en sikker, lukket og kontrollert behandling. Innhentet
materiale vil bli destruert eller makulert iht. avtalen med kunden, inkludert det
avtalte valget av makulerings- eller destruksjonsmetode og NG Secures til enhver tid
gjeldende prosessbeskrivelse for makulering.
1.1 Adgang og tilgjengelighet til hentested/oppdragssted
Det er kundens ansvar å påse at det ikke finnes fysiske hindringer eller andre forhold
som vanskeliggjør NG Secures utførelse av tjenester etter avtalen. Hvis
hentestedet/oppdragsstedet ikke er tilgjengelig og NG Secure dermed ikke kan
utføre oppdraget, vil kunden bli belastet for bomtur (transportkostnad) og eventuelt
leie av oppsamlingsutstyr eller annet materiell. Dersom det er forhold hos kunden
som medfører at NG Secure må vente på å få utført oppdraget mer enn 30 minutter,
faktureres det ventetid iht. gjeldende timesats (per påbegynte halvtime). NG Secure
plikter ikke å utføre oppdraget dersom ventetiden overstiger 30 minutter.
NG Secure kan i det enkelte tilfelle vurdere om det er hensiktsmessig å gjennomføre
tiltak for å muliggjøre at oppdraget gjennomføres uten at kunden belastes for
bomtur eller ventetid. Ved gjennomføring av slike tiltak belastes kunden for medgått
arbeidstid for å rydde hindringen av veien. Gjennomføring av slike tiltak vil normalt
kun bli gjort dersom kostnaden etter NG Secures vurdering forventes å være lavere
enn bomtur eller ventetid. NG Secure har ingen forpliktelse til å vurdere eller
gjennomføre slike tiltak.
Tilsvarende gjelder også for eventuelle andre forhold som kunden er ansvarlig for og
som medfører ventetid.
1.2 Krav til sortering og korrekt informasjon
Kunden skal sørge for at oppsamlingsutstyr ikke inneholder andre materialer enn det
som er avtalt eller det utstyret er ment for. Hvis det skulle forekomme avvik fra
dette, vil den til enhver tid gjeldende sats for sorterings-/avviksgebyr påløpe. NG
Secure har rett til å kontrollere materialet før henting, og kan nekte å frakte dette
dersom innholdet er i strid med avtalen eller gjeldende lover og forskrifter eller krav
fra offentlige myndigheter. NG Secure plikter i slike tilfeller umiddelbart å varsle
kunden. Det må aldri kastes eksplosivt eller radioaktivt materiale i noe av NG Secures
oppsamlingsutstyr. Risikoavfall skal kun samles i spesielt tilpasset og merket
oppsamlingsutstyr.
Kunden skal sørge for at all informasjon som gis til NG Secure er korrekt, fullstendig
og oppdatert.
1.3 Utplassering av oppsamlingsutstyr
NG Secure skal utplassere avtalte oppsamlingsutstyr hos kunden etter kundens
nærmere anvisning. Kunden skal påse at utstyret plasseres på en slik måte at det ikke
skader eller er til vesentlig sjenanse for tredjemann, men likevel slik at NG Secure
skal godkjenne plasseringen av utstyret. Dersom kunden endrer plassering av
utstyret, skal NG Secure informeres skriftlig og godkjenne den endrede plasseringen i
forkant. Manglende informasjon kan medføre avviksgebyr. Fylling av materialet i
oppsamlingsutstyret gjøres ikke av NG Secure, men av kunden eller den som av
kunden bemyndiges.
1.4 Ekstra kostnader og avviksgebyr
Dersom ikke annet er avtalt, gjelder NG Secures til enhver tid gjeldende
prosessbeskrivelse og definerte krav for sikker makulering og destruksjon samt utleie
av utstyr.
Kunden er ansvarlig for å oppfylle sine forpliktelser og krav de er underlagt i henhold
til de generelle vilkårene, avtalen og NG Secures prosessbeskrivelse for sikker
makulering, destruksjon og utleie av utstyr. Dersom forhold på kundens side
medfører avvik fra avtalen, de generelle vilkårene, eller definerte krav i
prosessbeskrivelsen, vil avviket bli håndtert i henhold til siste avsnitt i dette punkt.
Ekstra kostnader som påløper under utførelse av tjenesten vil bli belastet kunden.
Eksempler på slike kostnader inkluderer, men er ikke begrenset til; bomavgift,
transport, fergekostnader, overtid, ekstra avfall, hjelpemann, bomtur, ventetid,
ekstra arbeidstid, og sorteringsgebyr. Dette gjelder både for utførelse av
enkeltoppdrag og ved rutekjøring.
NG Secure vil gi et avviksgebyr knyttet til innlevering av farlig avfall (fraksjoner med
eksplosjonsfare, smittefare eller fare for liv og helse) når det gjøres uten avtale på
NOK 10 000,- per tilfelle/gjenstand. Feil, eller usortert, fraksjon i forhold til inngått
avtale vil gi et sorteringsgebyr på NOK 5 000,- per container/beholder. NG Secure
forbeholder seg retten til å endre størrelsen på avviksgebyrene nevnt ovenfor med
umiddelbar virkning, dersom NG Secure påføres økte kostnader som følge av
endringer i lover, forskrifter, markedssituasjon, eller andre forhold som påvirker
håndteringen av slike avvik.
1.5 Fylling av oppsamlingsutstyr og kvalitetskrav
Utstyret skal ikke fylles ut over sin høyde eller bredde eller tillatte vekt. Det må heller
ikke fylles tyngre enn det som tillates for transport av gods på aktuell kjørestrekning.
NG Secure plikter ikke å utføre oppdrag dersom dette ikke overholdes. NG Secure
forbeholder seg retten til å fakturere i henhold til gjeldende prisliste dersom
reguleringene i dette punkt, 1.5, ikke overholdes av kunden.
De til enhver tid gjeldende kvalitetskrav knyttet til innholdet i
makuleringsbeholderne gjelder for avtalen. Kvalitetskravene finnes tilgjengelig på
ngsecure.no/tjenester/beholdere/
1.6 Ansvar for oppsamlingsutstyr og dets innhold
Kunden har vanlig omsorgsplikt for utstyret og er erstatningsansvarlig for eventuelle
skader som påføres utstyret når det står hos kunden.
Oppsamlingsutstyr på hjul må sikres mot utilsiktet bevegelse.
Kunden har ansvaret for innholdet i oppsamlingsutstyret helt frem til utstyret er lastet
av på endelig mottak som skal prosessere det aktuelle materialet. NG Secure overtar
dermed ansvar og risiko for innholdet/materialet fra det tidspunktet
oppsamlingsutstyret er plassert i endelig mottak for prosessering.
1.7 Priser
Prisene fremgår av avtalen eller eget vedlegg til partenes avtale. Dersom annet ikke
er skriftlig avtalt, kan NG Secure endre prisene uten forutgående varsel. Prisene kan
blant annet årlig justeres i henhold til KPI-justeringer eller lignende indekser. Om ikke
annet er avtalt gjelder alle tjenestepriser hentet hos kunden. Ekstrakostnader og
avviksgebyrer i punkt 1.4 kommer i tillegg til avtale priser, med mindre annet er
skriftlig avtalt.
1.8 Fakturering og betalingsbetingelser
Betalingsbetingelsene på faktura/kreditnota er netto per 15 dager fra fakturadato.
Abonnement faktureres forskuddsvis hvert kvartal.
For å dekke NG Secures kostnader knyttet til fakturering kan kunden bli belastet med
et administrasjonsgebyr iht. den til enhver tid gjeldende sats.
Ved for sen betaling, beregnes forsinkelsesrente i samsvar med den til enhver tid
gjeldende lov om rente ved forsinket betaling fra forfallsdato og til betaling skjer.
1.9 Tidspunkt og rutiner for utførelse av oppdrag
NG Secure tilstreber å utføre oppdrag til avtalt tid. Hvis dette likevel ikke lar seg
gjøre, skal NG Secure så langt det er praktisk mulig varsle kunden og avtale nytt
tidspunkt for utførelse av oppdraget.
NG Secure er ikke ansvarlig for mulige tap/krav fra kunden av noe slag som følge av
manglende henting/utførelse av oppdrag.
Dersom et oppdrag er avtalt utført til et fast tidspunkt, og dette faller på en offentlig
fridag eller en bevegelig helligdag, kan NG Secure endre tidspunkt for henting av
avfallet til den foregående eller påfølgende virkedag uten forutgående varsel til
kunden.
1.10 Bestilling av ordinære oppdrag og hasteoppdrag
Bestilling av ordinære oppdrag er nærmere regulert i partenes avtale. Bestilte
oppdrag vil bli utført etter fastsatte ruter. Når kapasiteten tillater det, kan NG Secure
etter avtale utføre hasteoppdrag mot et tillegg i prisen iht. gjeldende prisliste.
Hvis det er avtalt at et oppdrag skal skje ved tilkalling fra kunden, kan tilkalling skje
pr. telefon eller e-post til NG Secures kundesenter.
Kunden er forpliktet til å skriftlig melde eventuelle endringer i behov (for eksempel
frekvens, antall beholdere, endringer i betalingsinformasjon etc.) til NG Secure straks
dette oppstår, og senest to hele virkedager før oppdraget skal utføres. Manglende
informasjon til NG Secure i tråd med denne bestemmelsen medfører at eventuelle
reduksjoner i fakturert beløp først vil bli effektuert ved neste tilgjengelige faktura.
Oppdrag som ønskes utført utenfor normale åpningstider vil bli belastet med
følgende overtidstillegg: 50 % mellom kl. 15:30 og kl. 21:00 på hverdager og 100 %
mellom kl. 21:00 og kl. 07:00 på hverdager. Det blir beregnet 100 % overtid fra
fredag kl. 15:30 til mandag kl. 07:00 samt på bevegelige helligdager.
Ekstrakostnader til flytting av utplassert utstyr som skyldes eksterne forhold,
eksempelvis helligdager, statsbesøk eller andre lignende forhold faktureres kunden
iht. gjeldende timesats.
1.11 Underentreprenører
NG Secure har rett til å benytte seg av underentreprenører ved utførelse av
tjenestene for kunden. NG Secure vil sørge for at underentreprenørene etterlever de
samme krav og prosedyrer mv. som følger av avtalen med kunden.
Kunden skal i alle spørsmål som gjelder avtalen med NG Secure forholde seg direkte
til NG Secure og ikke til eventuelle underentreprenører. Alle spørsmål som gjelder
kundeforholdet eller utførelsen av et oppdrag skal rettes til NG Secures kundesenter
på telefon 09710.
1.12 Abonnement
Abonnement er en tjeneste som er ment for kunder med forutsigbare behov. Basert
på fast tømmeintervall, fast antall beholdere og et beregnet volum faktureres
kunden et fast beløp forskuddsvis per kvartal eller halvår. Endring eller oppsigelse
må meldes skriftlig til NG Secure senest en måned før utløpet av inneværende
abonnementsperiode. Endringen gjøres gjeldende fra neste abonnementsperiode.
Fakturerte beløp vil ikke bli kreditert.
1.13 Forsikring
NG Secure skal holde eget materiell og utstyr brann- og skadeforsikret i hele
avtaleperioden med kunden.
Dersom NG Secures materiell påføres skade som følge av forhold hos kunden,
herunder ansatte og andre tredjepersoner som kunden har gitt adgang i sine arealer,
skal alle tap og skader (direkte og indirekte) som oppstår for NG Secure dekkes av
kunden. NG Secures forsikring dekker ikke slike tilfeller.
1.14 Rapportering
Partene skal holde hverandre underrettet om forhold som har betydning for
gjennomføringen av avtalen og søke å utbedre feil og mangler fortløpende.
1.15 Tap av nøkkel/utstyr til å åpne dører/porter
Dersom nøkkel/utstyr til å åpne dører/porter som kunden har utlevert til NG Secure
skulle komme bort, erstatter NG Secure kun kostnadene til kopiering av ny
nøkkel/utstyr. Kostnader forbundet med utskifting av låssystemer eller andre
eventuelle følgetap erstattes ikke.
1.16 Mislighold og ansvar
Det foreligger mislighold av hele eller deler av avtalen dersom en av partene ikke
oppfyller avtalens bestemmelser og dette ikke skyldes forhold som den annen part er
ansvarlig for eller force majeure. Ved mislighold kan hver av partene påberope de
misligholdsbeføyelser som følger av alminnelige kontraktsrettslige regler, herunder
krav om utbedring, prisavslag og erstatning, med de begrensninger som fremgår i
disse vilkårene i punkt 1.9 eller i avtalen mellom kunden og NG Secure for øvrig.
Dersom kunden påføres et økonomisk tap som følge av uaktsomhet eller feil begått
fra NG Secure, kan kunden kun kreve sitt direkte tap erstattet. Det økonomiske
ansvaret til NG Secure overfor kunden er i alle tilfeller oppad begrenset til verdien av
det enkelte oppdrag. Indirekte tap, herunder tapt fortjeneste, tapte data, eller tap
som følge av driftsavbrudd, erstattes ikke. NG Secure er ikke ansvarlig for tap eller
skader som oppstår som følge av forhold på kundens side, herunder kundens brudd
på avtalen, kvalitetsavvik eller instruksjoner fra NG Secure, eller force majeure.
Dersom kunden mener det foreligger mangler ved oppdragets utførelse, plikter
kunden å reklamere skriftlig til NG Secure innen rimelig tid etter at kunden oppdaget
eller burde ha oppdaget mangelen og senest innen 10 dager fra mottatt faktura.
Partene er enige om at reklamasjoner som ikke er mottatt av NG Secure innen
nevnte frister, skal anses som for sent fremsatt og kan avvises.
NG Secure har til enhver tid rett til å stanse oppdrag på grunn av ikke uvesentlig
kvalitetsavvik.
Ved faktisk eller forventet betalingsmislighold har NG Secure rett til å suspendere
sine tjenester under avtalen inntil kunden har betalt eller stilt tilfredsstillende
sikkerhet for betaling.
Dersom det foreligger vesentlig mislighold fra en av partene kan den annen part
heve kontrakten med øyeblikkelig virkning. Den misligholdende parten kan i stedet
velge å sette en rimelig frist for å avhjelpe det påpekte forholdet. Dersom utbedring i
slike tilfeller ikke har funnet sted innen fristen, kan avtalen heves med øyeblikkelig
virkning. Erklæring om heving skal skje skriftlig.
NG Secure kan heve kontrakten hvis det foreligger (i) gjentakende
betalingsmislighold fra kunden (ii) risiko for eller at kunden innleder
gjeldsforhandlinger eller kommer under akkord- eller konkursbehandling eller (iii)
det foreligger mistanke om eller at kunden er involvert i grove misligheter som
ødelegger tillitsforholdet mellom partene på en uopprettelig måte.
NG Secure har også rett til å heve avtalen ved brudd på code of conduct jf. punkt 1.21.
1.17 Endringer og tillegg
NG Secure har rett til å foreta de endringer i avtalen som er nødvendige for at den til
enhver tid skal være i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
NG Secure har rett til å overføre avtalen til andre selskap i NG Nordic-konsernet.
1.18 Bemanning
NG Secure skal påse at arbeid under avtalen blir utført av kvalifisert personell og at
arbeidet utføres etter gjeldende rutiner, lover og forskrifter.
1.19 Force majeure
Dersom avtalens eller et oppdrags gjennomføring helt eller delvis hindres eller i
vesentlig grad vanskeliggjøres på grunn av hendelser som etter norsk rett regnes som
force majeure, suspenderes den rammede parts forpliktelser så lenge forholdet
varer. Den annen parts motytelse suspenderes i samme tidsrom. Slike forhold
inkluderer, men er ikke begrenset til, krig eller krigslignende tilstand, streik,
naturkatastrofer, epidemi/pandemi eller andre lignende «helsehendelser»,
sabotasje, samt en tvingende beslutning fattet av offentlig myndighet eller domstol.
Den part som vil påberope seg force majeure skal omgående informere den annen
part om årsaken til force majeure-situasjonen, forventet varighet, samt informere
når situasjonen er opphørt. I tilfeller av force majeure skal hver av partene bære sine
egne kostnader forbundet med force majeure-situasjonen.
1.20 Anti-korrupsjon
Kunden skal ikke gi eller tilby noen form for betaling, tjenester, gaver, bevertning
eller andre goder/fordeler til NG Secures ansatte, representanter, partnere eller
nært tilknyttede personer i den hensikt å direkte eller indirekte påvirke måten
personen utfører sitt arbeid på. På tilsvarende måte skal ikke NG Secure eller NG
Secures ansatte gi eller tilby betaling, tjenester, gaver, bevertning eller andre goder
til kunden eller dennes samarbeidspartnere i den hensikt å påvirke måten kunden
eller kundens samarbeidspartnere utfører sine plikter på. Det er tilstrekkelig at en
forespørsel eller et tilbud om en korrupsjonshandling blir fremsatt for at handlingen
skal være ulovlig. Det er dermed ikke en forutsetning at den utilbørlige fordelen
tilfaller personen som det blir forsøkt å utøve påvirkning på. Ethvert forsøk på slike
handlinger vil bli anmeldt.
Gaver og andre tjenester/ytelser til NG Secures ansatte, representanter, partnere
eller nært tilknyttede personer skal unngås og kan bare bli gitt i den grad de er
ubetydelige, både i verdi og frekvens, og under forutsetning av at tid og sted er
passende. Gaver, bespisning og underholdning skal ikke tilbys i tilknytning til anbud,
tilbudsevaluering eller tildeling av kontrakter.
NG Secure skal alltid betale reise og opphold for sine ansatte.
1.21 Code of Conduct og sanksjoner
På NGs hjemmesider, nggroup.no/sustainability/commitments-and-policies, ses NG
konsernets standard Code of Conduct for forretningspartner. Kunden skal overholde
de plikter, prinsipper og forventninger som kommer til uttrykk i Code of Conduct, og
skal umiddelbart varsle NG skriftlig dersom kunden blir kjent med brudd på Code of
Conduct.
Ved vesentlig eller gjentatte brudd på pliktene i Code of Conduct, kan NG Secure
heve avtalen med umiddelbar virkning uten at kunden kan fremsette noen krav mot
NG Secure. Miljøkriminalitet, brudd på grunnleggende menneskerettigheter,
sanksjonsregelverk, lovlige arbeidsvilkår, konkurranserett og/eller
korrupsjonslovgivningen regnes i alle tilfeller som vesentlig. NG Secure har rett til å
gjennomføre inspeksjoner og revisjoner av kunden, og be om å få fremlagt relevant
dokumentasjon, for å vurdere om pliktene i erklæringen er overholdt av kunden.
Kunden bekrefter ved inngåelse av avtale med NG Secure at den ikke er utpekt på
noen sanksjons- eller eksportkontrolliste utstedt av noen sanksjonsmyndighet som er
relevant for noen av partene, inkludert, men ikke begrenset til sanksjonsmyndighet i
EU og EØS sine medlemsland, Storbritannia, USA, EU og FN. Kunden bekrefter videre
at den ikke (i) eies eller kontrolleres eller handler på vegne av person eller juridisk
enhet utpekt på en sanksjonsliste eller (ii) eies eller kontrolleres eller handler på
vegne av person eller juridisk enhet som igjen er eid (50 % eller mer) eller kontrollert
av en person eller juridisk enhet utpekt på en sanksjonsliste.
Hvis en part mistenker brudd på hele eller deler av denne bestemmelsen eller det
forekommer en endring som gjør at de ovenfornevnte bekreftelsene ikke lenger står
seg, skal denne part umiddelbart skriftlig varsle den andre part.
NG Secure har rett til å si opp avtalen med kunden med umiddelbar virkning ved
ethvert brudd eller mistanke om brudd med sanksjonsreguleringene her.
1.22 Tilgang til innloggede tjenester
NG Secure tilbyr ulike digitale tjenester som krever innlogging. På innloggede
områder kan det bli gitt tilgang til opplysninger om kundeforhold, Engage / Grønt
Ansvar-portalen samt mulighet til å bestille på vegne av kunden. Brukertilgang
tildeles av NG Secure etter henvendelse fra kunde. Kunden står ansvarlig for at
uvedkommende ikke gis tilgang til innloggede områder, at brukernavn og passord
ikke kommer på avveie, og for å melde fra til NG Secure når en brukers tilgang skal
stenges, for eksempel når en bruker slutter i kundens virksomhet. Tilgang til Engange
/ Grønt Ansvar- portalen er underlagt lisensvilkår. Kunden aksepterer ved tilgang de
til enhver tid gjeldende vilkår for dette.
1.23 Personopplysninger
Ved utføring av makulering og destruksjonsoppdrag opptrer NG Secure som
databehandler og kunden som behandlingsansvarlig. Kunden og NG Secure vil ved
inngåelse av oppdraget inngå databehandleravtale.
Ved tilgang til innloggede tjenester for rapportering av avfallsstatistikk opptrer NG
Secure som behandlingsansvarlig.
1.24 Vesentlig endring i rammebetingelser
Ved endringer i de offentlige rammevilkårene for NG Secures virksomhet, for
eksempel ved endringer/endret praktisering av lover, forskrifter, avgifter, krav og
pålegg, og som medfører at de økonomiske forpliktelsene for NG Secure endres
vesentlig i forhold til det som gjaldt ved inngåelse av avtalen, kan NG Secure kreve
reforhandling av avtalen.
1.25 Konfidensialitet
Partene forplikter seg til å behandle all informasjon som utveksles mellom dem i
forbindelse med avtalen, og som ikke er offentlig kjent, som konfidensiell og kun
bruke slik informasjon for å oppfylle avtalens formål. Konfidensiell informasjon skal
ikke deles uten skriftlig samtykke fra den andre parten, med mindre slik deling er
påkrevd ved lov eller krav fra kompetent myndighet.
1.26 Lovvalg og verneting
Partenes rettigheter og plikter etter avtalen reguleres av norsk rett. Enhver tvist i
forbindelse med avtalen skal i alle tilfeller forsøkes løst ved dialog og forhandling
mellom partene.
Hvis slike forhandlinger ikke fører frem, skal tvisten avgjøres ved ordinær rettergang,
med mindre annet fremgår av avtale mellom partene. Partene vedtar NG Secures
forretningsadresse skal være rett verneting.
1.27 Aksept av tilbud
Et tilbud fra NG Secure anses som akseptert av kunden ved signering av avtale eller
ved kundens første bestilling av oppdrag. De generelle vilkårene gjelder ved enhver
bestilling av oppdrag som er akseptert av kunden. Dersom kundeforholdet har vært
inaktivt i mer enn 2 år kan ikke avtalen påberopes av kunden.